"כשהנשמה מאירה, גם שמים עוטי ערפל מפיקים אור נעים" הרב קוק זצ"ל







יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

"כשדנים על החזון ועל האידיאולוגיה, יודעים מהו הכיוון ומשם שואבים כוחות לבנות דברים גדולים"

הרב משה לווינגר בונה העיר קריית ארבע ומחדש היישוב היהודי בחברון.
ארגון, שוק וקהילה – אסטרטגיות שינוי : מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבתי הספר?      
מאת תומס ג' סרג'ובני
במאמר הקודם שקראנו "שוב ושוב חוזרת הרפורמה" Larry Cuban)) טוען לארי קיובן, "מעטות הרפורמות שנועדו לשנות משהו בכתה אכן חוצות את סף הכתה ונשארות בתוכה..." (קיובן)  במאמר זה מציע תומס ג' סרג'ובני מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבתי הספר. כיצד יש לפעול על מנת שהרפורמות אכן יחלחלו לתוך בתי הספר. סרג'ובני אומר שהמבחן הגדול לשינוי הוא קהילת המורים. שינוי עמוק כרוך "בשינויים ביחסים היסודיים, בהבנת חומר הלימוד, הפדגוגיה ודרך הלמידה, בכשורי המורים, במעשה ההוראה ובהישגי התלמידים."
יש חשיבות רבה לרתום את המורים להחדרת השינוי. כדי להוביל שינוי צריך להתחיל בקהילת המורים הם אלו שצריכים להיות משוכנעים ו"משוגעים לדבר" הם אלו שנמצאים בכתות הם שבסופו של דבר נפגשים יום יום עם התלמידים. כדי להוביל שינוי צריך לשכנע אותם בצדקת הדרך- ולאפשר להם להטמיע את הרעיונות וליישמם בתהליך ההוראה.
שינוי דורש מאנשים מעבר מדבר מה מוכר אל חלל ריק. נוצר קושי וחוסר בטחון במצב החדש השינוי מאיים לכן יש מקום לפעול לכך שהמורה יבצע שינוי מתוך אמונה פנימית בצדקת הדרך. "חשוב לעזור למורים בפיתוח הבנות חדשות בעניין תחומי ההוראה ואופן למידתם של התלמידים....אם מורים לא ידעו כיצד לשנות ואם לא יהיו מסוגלים להשתנות, קשה להניח ששינוי יתרחש..."  וכן "צריך לייצר תרבות של שיתוף פעולה שתתמוך בשינויים עמוקים."
במערך חלחול תוכנית התקשוב יש התייחסות להדרכת המורים. אך מניסיוני משהו שם הולך לאיבוד. לא נראה לי שיש מורים החושבים ששימוש במחשב בהוראה הוא מיותר ולא רלוונטי. אך,לדעתי, למורים רבים אין ידע טכנולוגי מתאים. (בעוד שבהשתלמויות- מבקשים לבנות שעורים מתוקשבים, ישנם מורים שמתמודדים בקושי עם בניית מצגת, שימוש בטופס אקסל וכו') מלבד זאת, כאשר אנו מבקשים לשלב את הטכנולוגיה  בהוראה- אנו שואפים שבשימוש במחשב יהיה איזה ערך מוסף על השיעור הפרונטאלי- הקרנת סרטון או מצגת אין בהם די אם לא נעשה בהם שימוש דידקטי במבנה השיעור שכן שילוב הטכנולוגיה הוא מורכב וראוי שייעשה באופן מושכל מתוך הבנה אמיתית של המדיה ושל מטרות ההוראה והשילוב בין שניהם.) ולכן יש מקום לא לכפות על המורים את השינוי, אף הם חפצים בו, אלא לעזור להם להגיע אל השינוי מתוך רצון להיות מקצועי, לתת להם כלים טכנולוגיים ופדגוגיים. ערכים כמו שיתופיות , חקר, ראיית הילד במרכז יכולים לנבוע רק מתוך "אני מאמין" של המורה. לכן יש מקום לדעתי לא להכביד על המורה את נטל העבודה בטופסולוגיה מיותרת, אלא לשכנעו בצדקת הדרך, חדר מורים לומד(-אידיאולוגיה,פדגוגיה,) קבוצות תמיכה, מערך הדרכה העומד הכן לסיוע למורה בכל שאלה אלו חלק מהפתרונות שעולים בדעתי כרגע.
קולגה שלח לכל המורים את הסרטון הבא המביא את עוצמת ההישג של זה המבין  את המדוע כאשר אתה יודע מדוע תוכל לבצע לשכנע ולהפעיל וזה מתקשר לכל מה שאמרתי עד כה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה