בתוכנית "סדר יום" (מהדקה ה-28:30 ,יום שלישי 24.1.12), בהנחיית ענת דוידוב בשעה 8:30 התקיים דיון מאוד רלוונטי ללימודנו , נושאו היה "חינוך בעידן הגלובלי". המרואיינים היו הפרופסורים: מרים בן פרץ כלת פרס ישראל שחיברה את הספר "עיצוב מדיניות חינוכית גישה הוליסטית כוללת" ופרופ' לחינוך, רוני אבירם.
הספר שחיברה פרופ' בן פרץ נשען על הנחות שצריך עיצוב של מדיניות חינוך בעידן גלובלי. לדבריה נושאים רבים ודחופים בעידן הגלובלי, ביניהם השינויים הדמוגרפיים לאוכלוסיות מאוד הטרוגניות, חוסר ביטחון כלכלי ודרישה לצדק כלכלי, הטכנולוגיה והתקשורת. אמנם ישנן ניסיונות לטפל [בפן החינוכי] בנושאים כגון אקולוגיה. אבל צריך להתחשב בפן הכלכלי למשל כדי להגיע להישגים. בן פרץ התייחסה לכך שאין תכנון לטווח ארוך, ולכן צריך להתייחס למכלול, ולא רק לבעיית האקולוגיה. היא מציגה כדוגמה את החוק שעבר לאחרונה -חוק חינוך חינם לגיל 3 ומסבירה, מנסים לפתח תוכניות לימודים אבל לא מכשירים מורים לכך. הינה כבר מתברר שאין גננות, לא הביאו בחשבון שצריך לדון עם ארגוני הגננות, כלומר יש כוונות טובות אבל אין חשיבה תכנונית. חינוך זה תהליך מורכב ומסובך מצד עצמו. פרופ' אבירם מסכים ואומר: הטענה הבסיסית היא שאין חשיבה אסטרטגית בחינוך , וזה נכון לגבי רוב העולם מלבד פינלנד שנעשו שם צעדים טובים. והרבה החלטות מונעות ממניעים פוליטיים ולא נובעות מתוך חשיבה מסודרת. לשאלת המראיינת האם ריבוי שרי החינוך היא הבעיה? ענה- עובדה זו מחריפה את הבעיה אך היא לא הבעיה המהותית, בניגוד לבן פרץ, שסוברת שמערכת החינוך תמשיך להתקיים בעשורים הבאים וטוב שכך. לדעתו, לא טוב שמערכת החינוך תמשיך להתקיים כמות שהיא והיא לא תתקיים כך. הוא מביא כדוגמא את התקשוב המאפשר שהלימודים יתקיימו מהבית. לשאלה האם הוא מתכוון בית ספר ביתי והפיכת המורה לווירטואלי? אומר אבירם: כן, יש לזה צדדים חיוביים וצדדים לא חיוביים אבל זה הכיוון.
אבירם טוען שמדובר בהתאמות ושינויים שמוכרחים להיות בתחום החינוך. המחשוב משנה את העולם כבר 30 שנה רק שמערכת החינוך לא יודעת מה לעשות עם זה.
בן פרץ טוענת שמה שמתאר אבירם זה לא ריאלי, ומציינת את החשיבות החינוכית של מפגש של ילדים עם חברים ועם מורים מבוגרים. בן פרץ מסכימה שצריכה להיות חשיבה אסטרטגית ובית הספר צריך להשתנות, אבל הכל בין בכותלי בית הספר. המציאות מראה שעם כל ההיבטים הטכנולוגיים אין תחליף לקשר האנושי.
בן פרץ טוענת שמה שמתאר אבירם זה לא ריאלי, ומציינת את החשיבות החינוכית של מפגש של ילדים עם חברים ועם מורים מבוגרים. בן פרץ מסכימה שצריכה להיות חשיבה אסטרטגית ובית הספר צריך להשתנות, אבל הכל בין בכותלי בית הספר. המציאות מראה שעם כל ההיבטים הטכנולוגיים אין תחליף לקשר האנושי.
את הראיון שמעתי בבוקר אולם את הראיון שכתבתי (את רוח הדברים שנאמרו) הודות לפלאי הטכנולוגיה באתר של רשת ב מהקלטה.
המסקנות שלי מהראיון המאוד מעניין ובפרט לאור מה שלמדנו במשך השנה האחרונה:
א. שיש תובנה שלמערכת החינוך אין חשיבה אסטרטגית ואכן פרופ' דוד חן התייחס לכך לא פעם בהרצאותיו. בעוד שפרופ' מרים בן פרץ ופרופ' אבירם התייחסו לשני עניינים בנושא החינוך לעניין העידן הגלובלי שבו אנו נמצאים ולנושא הטכנולוגיה והתקשורת הרי שפרופ' חן טוען שכל תחלואי מערכת החינוך הישראלית נובעים מכך שמדיניות החינוך והפרקטיקה מתבססים על מסגרת תיאורטית אנרכיסטית, שיסודה בתפישה שגויה של האדם והידע האנושי ששורשיה במאה התשע עשרה.
מערכת החינוך העכשווית נשענת על שלושה תחומים תיאורטיים: פילוסופייה, פסיכולוגיה, וסוציולוגיה ומתעלמת לחלוטין משורה של תחומי ידע- שהתפתחו במהלך המאה העשרים והביאו לתובנות חשובות בחקר טבע האדם, אופי הלמידה וטבע הידע האנושי. כדי לפתור את בעיותיה של מערכת החינוך יש קודם כל צורך לבחון מחדש את התשתית התיאורטית של מדעי החינוך. )השינויים הבסיסיים שפרופ' דוד חן מציע:
1. הרחבת תחום הדיספלינות העוסקות בחקר טבע האדם, הידע והלמידה
2. ניסוח ליבה אוניברסאלית למדעי החינוך שתעשה את הסינתזה התיאורטית הנדרשת על בסיס מדעי נכון למאה העשרים ואחת- כאן הוא מתייחס להתפוצצות הידע האנושי ולתהליכי הגלובליזציה שצר המקום מלהרחיב. (מתוך סיכומי השיעור "מדעי החינוך של המאה ה-21.)
3. .בדיון ברדיו שני המרואיינים ציינו שיש צורך בחשיבה אסטרטגית והביאו את נושא התקשוב כדוגמא לכך אני לא כל כך מבינה למה מצפים בחשיבה אסטרטגית? האם התקשוב הוא החשיבה האסטרטגית? אני חשה שיש פער גדול בין שימוש במושגים גבוהים וגדולים לבין פריטתם בפועל. ואולי זה גם הקושי להתקדמות, שאין אמירות ברורות יותר. אני חוששת שיש ערבוב של מושגים כמו "חשיבה אסטרטגית" ל"יכולת טכנולוגית", שני תחומים שלא בהכרח קשורים (כי עדיין לא הגדרנו לעצמנו- מהי חשיבה אסטרטגית) אולם בגלל המופשטות של הביקורות עורבבו הנושאים יחד. להבנתי,חשיבה אסטרטגית או תוכנית גדולה, כמו שאמר פרופ' חן היא תוכנית המדברת על העקרונות המובילים את מדיניות החינוך, שילוב התקשוב, לעניות דעתי, אינו עיקרון אסטרטגי אלא אמצעי המאפשר למערכת החינוך להוביל את תלמידיה לקראת עתיד יעיל יותר:
ב. כמה נעים היה לי להקשיב לראיון ולהבין כל מילה וכוונה שנאמרו בו. לדעת מה עומד מאחורי כל מושג שנאמר באותו ראיון.
ג. בוויכוח האם יש מקום לביטול ביה"ס, אני מסכימה עם בן פרץ :צריכה להיות חשיבה אסטרטגית ובית הספר צריך להשתנות, אבל הכל בין כותלי בית הספר. המציאות מראה שעם כל ההיבטים הטכנולוגיים אין תחליף לקשר האנושי. מערכת החינוך בפילנלד הם דוגמא מצוינת לבית ספר אחר, המשלב טכנולוגיות, אך מקפיד לגייס להוראה מורים מעולים והקשר האנושי הוא בבסיס החינוך שם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה